"Маймуната не се интересува от Браунови частици, златни звезди, олимпийски медали или докторати по философия. За човека тези неща са по-ценни от цял един кораб, натоварен с банани. Това ни прави доста тъпи по маймунските стандарти."

Чарлз Уайтхед

неделя, 26 август 2012 г.

ЛЕТЯЩАТА КОЛА НА ФАНТОМАС Е ВЕЧЕ ФАКТ


По време на международната автомобилна изложба в Ню Йорк американската компания Terrafugia показа прототипа на първия автомобил, който е лицензиран да лети и да се движи по стандартния начин. Това е първото превозно средство, което отговаря едновременно на стандартите на FAA (Federal Aviation Administration) и на NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, според вицепрезидента на продажбите в компанията Клиф Алън.

Транзишън

Обявена под името Транзишън версатилното возило има две седалки, четири колела и събираеми крила. Очаква се през следващата година да започне производства с прогнозирана цена от 279 000$ за територията на Щатите.

Превозното средство вече притежава експериментален сертификат от FAA, който разрешава полетите над американска територия за тестове. Компанията се надява да получи лиценз за лек спортен самолет.

Хибридното чудо е направило първи успешен полет над Платсбърг (близо до Монреал) преди няколко месеца, където пенсиониран тест пилот от американските ВВС предлага доброволно услугите си. „Късметлии сме, че попаднахме на него – споделя Д-р Самуел Швегарт – инженер, работещ по проекта.” Прототипът се е издигнал на 1400 фута височина и е летял 8 минути. Инженерите в момента преценяват резултатите от теста, както и фиксирането на безопасната скорост.

„Бяхме любопитни как ще се отдели от земята – казва доктор Швегарт. – За разлика от нормалната летателна машина  прототипът не може да се вдигне съвсем удобно на задните колела в момента на излитане, защото е проектиран да стои стабилно на пътя като обикновена кола.”
Също така инженерите намират, че му е нужна по-висока скорост при отделянето от земята, за да се вдигне плавно във въздуха.

Приземяването също било малко по-твърдо от предвиденото, но все пак в границите на нормалното.

„Можете да заредите в обикновена бензиностанция – допълва доктор Швегарт. – Резервоарът побира 87 литра гориво. Горивото е 21-октаново. На земята харчи 6,7л на всеки 100км, а във въздуха – 28л (несъответствието е поради подемната сила). ”

Според компанията 5000-те щатски аеропорта плюс 5000 частни такива съвсем улесняват нещата и превозното средство ще може да се ползва от един обикновен фермер например.

Транзишън може да се съхранява в обикновен гараж, но се нуждае от 520-метрова полоса за излитане и кацане.

Компанията вече е получила над 100 предварителни поръчки и за сравнително малките производствени мощности на завода в Уобърн (Масачузетс) това означава около две-три години срок на изпълнение.

Пълният резервоар покрива съвсем разумната дистанция от 1035км и могат да се правят и международни полети на теория. Засега все още няма лиценз за летене над щатска територия.

(ввс)




Няма коментари:

Публикуване на коментар