"Маймуната не се интересува от Браунови частици, златни звезди, олимпийски медали или докторати по философия. За човека тези неща са по-ценни от цял един кораб, натоварен с банани. Това ни прави доста тъпи по маймунските стандарти."

Чарлз Уайтхед

сряда, 29 февруари 2012 г.

НАЙ-РАННОТО КОПИЕ НА "МОНА ЛИЗА" - СОБСТВЕНОСТ НА МУЗЕЯ ПРАДО

Мадрид

За копието на "Мона Лиза”,  собственост на  музея Прадо (Испания), вече почти със сигурност се знае, че е рисувано от един от чираците на Леонардо да Винчи, който по онова време е работел рамо до рамо със самия майстор, докато последният е създавал оригиналното платно, утвърждава един от музейните служители.

Реставрираната "испанска" "Мона Лиза",
рисувана вероятно от
 Франческо Мелци 
"Зашеметяващото откритие ще даде възможност на любителите на изкуството и експертите, посредством този най-ранен познат препис на  Джокондата да добият представа за това как е изглеждала  Мона Лиза през 16 век – заяви, от своя страна, Габриеле Финалди, заместник-директор на музейните колекции. – Това е все едно двете платна да стоят едно до друго, в едно и също студио, статив до статив – каза той пред група репортери."
Екземплярът е част от колекцията на Прадо и в продължение на години е бил излаган от време на време. Никой досега не му е обърнал нужното внимание просто защото около жената във въпросното копие на "Мона Лиза" фонът е бил в наситено черно, за разлика от прекрасния пейзаж, присъстващ на заден план в оригинала.
Обаче преди две години, при подготовката на копието за изложбата на да Винчи, която ще се състои по-късно тази година в Париж, копието е трябвало да премине през задължителните тестове за освидетелстване. Те именно подсказват на реставраторите, че вероятно има нещо допълнително под черния фон, добавен, както се изясни впоследствие през 18 век, по неизяснени досега причини.

Когато черното покритие било премахнато, изненадващо се появил тоскански пейзаж,  много подобен на този в оригинала.

Рентгеновите тестове, които позволяват на експертите да надникнат под повърхността картината, за да видят как  се е променяла в процеса на създаването си, показаха, че промените  направени в копието са почти идентични на промените, направени по време на еволюцията на оригинала. Лакът, премахнат от копието на "Мона Лиза",  кара лицето и да изглежда по-ярко, и по-младо от лицето в парижкия музей,  покрито с напукан и тъмен лак.

"Можете да си представите Мона Лиза точно такава, каквато е била в действителност през 16 век - казва Финалди."

Мигел Фаломир, отговарящ за италианската живопис в Прадо заяви, че копието дава на любителите на изкуството и експертите шанса  да се възхищават на Мона Лиза "с напълно различни очи".

Той и Финалди добавиха, че най-доброто предположение на музея е, че копието е направено от Франческо Мелци – ученик на Леонардо, поради стиловите му особености.

Освен черния фон, друга разлика представляват и веждите на жената от копието. В шедьовъра на Леонардо те просто липсват.

Известни са дузини оцелели реплики на "Мона Лиза" от 16 и 17 век.

Лувърът застава зад новото откритие и подкрепя твърденията на Прадо, казва Финалди.

Музеят смята да представя платното пред испанската публика до края на месец февруари, преди да бъде изпратено в Франция за изложението на Да Винчи, където двете вероятно ще бъдат поставени едно до друго.

(All Art News)

1 коментар:

  1. Тодор Георгиев2 март 2012 г. в 11:26

    Интересно в България кой преценява автентичността на произведенията на изкуството и най-вече как?

    ОтговорИзтриване