"Маймуната не се интересува от Браунови частици, златни звезди, олимпийски медали или докторати по философия. За човека тези неща са по-ценни от цял един кораб, натоварен с банани. Това ни прави доста тъпи по маймунските стандарти."

Чарлз Уайтхед

четвъртък, 5 декември 2013 г.

47 РОНИНА

  


Резюме
След като коварен военачалник убива господаря си и прогонва неговите верни 47 самураи, те дават свещен обет да търсят отмъщение и така да възстановят честта си. Прокудени от домовете си, разпръснати по цялата земя, превърнатите в ронини верни самураи търсят помощта на Кай (героя на Киану Рийвс ) – подобен на тях, загубил статута си самурай – докато си проправят пътя през един див свят от митични зверове, променящи вида си магьосници и невероятни приказни ужаси.
Прокуденият и отдавна поробен изгнаник става най-смъртоносното им средство за борба. Скоро той ще се превърне в герой, който вдъхновява тази малка, сравнена с многократно превъзхождащите ги сили, банда от бунтовници да изпълнят обета си и да останат завинаги във вечността.
Прокуденият и отдавна поробен изгнаник става най-смъртоносното им средство за борба. Скоро той ще се превърне в герой, който вдъхновява тази малка, сравнена с многократно превъзхождащите ги сили, банда от бунтовници да изпълнят обета си и да останат завинаги във вечността.

MPAA Рейтинг: [PG -13 ]
Разпространител: Universal Pictures
Дата на издаване: 25 дек 2013
В ролите: Киану Рийвс, Хироюки Санада, Ко Шибазаки, Таданобу Асано и Ринко Кикучи
Режисьор: Карл Ерик Ринш
Продуциран от: Скот Щубер, Памела Абди и Ерик Маклауд
Написано от: Крис Морган и Хосейн Амини

  
Като историческа визия, изобразяваща една от най-свещените за японеца легенди ние не трябва да очакваме кой знае какво от Карл Ерик Ринш. Все пак много ни се искаше този път Холивуд да покаже поне малко елементарно уважение към епоса на един друг народ, пристъпвайки към филмирането на тази най-драматична и, изпълнена с най-истинската самурайска философия легенда. Още повече че тя вече е била пресъздадена на широкия екран още през 1962 година, когато жъне небивал успех в Страната на изгряващото слънце.

Тъй че не очаквайте нещо уникално и невиждано досега. Самият факт, че сценаристите Крис Морган и Хосейн Амини посягат към старата и изпитана вече история е доста съмнителен за творческите им възможности. Но за да не ги обвинят в откровено плагиатство те все пак трябва да сътворят нещо различно. И… ето, че идеята е налице! Хайде този път да внесем пак истински японци като в Последния самурай, да прибавим Нео (Матрицата), който тук ще се казва Кай, да вкараме сюжета във вихъра на едно торнадо от изпитаните (за кой ли път?) дракони, магьосници, вещици и всички лоши злодеи, които би могла да сътвори съвременната 3D анимация и работата е опечена. 

Само че истинската история на 47-те  е безценна частица от националния облик на Япония, както и съвсем реалистичен поглед върху живота и кастата на самураите през 1700. 

Истинската легенда разказва как една добре измислена и проведена интрига от страна на лукав придворен от свитата на шогуна принуждава господаря им да си направи харакири (сепуку). Неговите самураи се превръщат в изгнаници – ронини (скитащи воини без господар), но не забравят дълга си и точно след една година съумяват да си отмъстят, като убиват високопоставеното лице, отговорно за принудителната смърт на техния даймио. Тъй като формално нарушават закона те доброволно се самоубиват, след което са погребани на територията на един от най-известните храмове в Япония – Сенкаку-джи. До ден днешен японците им отдават нужното уважение тъй като те остават истински символ на верността, както и за правилното тълкуване на Бушидо – кодът на поведение на японските самураи.

И ето че навръх Коледа Киану Рийвс прави своето „експлозивно” завръщане отново към екшън приключенската тематика. Аудиторията е таргетирана, облъчена и готова да поеме за пореден път резливата холивудска боза. Възрастните ще се кефят на „бойните умения” на Киану, които, да са надяваме, са по-добри от тези на смешника Том Круз, който през цялото време внимаваше да не си отреже някой важен орган, размахвайки катаната (японски меч за несведущите) и изпъкваше на фона от експерти по кенджуцу като лайно на бяла риза. Най-весело ще е естествено на децата, за които магьосниците по визуалните ефекти са създали един свят, кой то не съществува никъде другаде освен в пришпорваното от няколко линии вълшебен бял прашец въображение.

„Епохалното” решение на Universal Pictures да спрат избора си, след един идиотски кадрил напред-назад, се появяват, когато Ридли Скот, искайки да се отърве от предлаганата му режисура на новия Пришълец се опитва да пробута доведеното си синче Риниш за режисьор. Това наистина не се получи, но на връзкарчето Риниш, което досега бе правило само реклами, му бе дадена възможност да се пробва върху известната японска класика. Основният аргумент пък да играе Киану Рийвз (според Върайъти) бил, че във вените му течала китайска кръв и този факт следователно по някакъв си техен, изкривен начин го квалифицира да се превъплъти в японски войн?!

Жоро Нончев



Оригинален постер




Няма коментари:

Публикуване на коментар