![]() |
Автопортрет 1799Уилям Търнър |
Джоузеф Малорд Уилям Търнър
(1775-1851) е английски романтичен пейзажист, акварелист и автор на картини,
чийто стил може да се каже, че е поставил основите на импресионизма. Въпреки че Търнър е смятан за противоречива фигура за
своето време, днес той е считан за художник, който издига пейзажната живопис до
такова ниво, че да може тя спокойно да съперничи на историческата.
Търнър е роден в Мейдън Лейн, Ковънт Гардън, Лондон, Англия.
Баща му, Уилям Гай Търнър, е бил бръснар и перукер. Майка му, Мери Маршал с
времето става все по-нестабилна психически. Може би това отчасти се дължи на
ранната смърт на по-малката сестра на Търнър, Хелън през 1786. Майката умира през
1804 г., след като е била в психиатрия през 1799.
Вероятно поради тези семейни проблеми, невръстният Търнър е изпратен да живее
с чичо си (от страна на майка си) в Брентфорд през 1785 г., който тогава е бил
малък град на запад от Лондон, на брега на река Темза. Там той за пръв път
изразява интерес към живописта. Година по-късно отива да се учи в Маргейт. По
това време той вече е създал доста рисунки, които баща му с гордост излага на
своята витрина.
Младият Търнър учи в школата на Кралската академия на изкуствата
през 1789 г, когато е бил само на 14 години, и е приет в академията година
по-късно. Сър Джошуа Рейнолдс, председател на Кралската академия по това време
е председател на академичното тяло, което го одобрява.
Отначало Търнър показва силен интерес към архитектурата, но е
бил посъветван да се придържа към рисуването от именития архитект Томас Хардуик
(младши).
Акварел на Търнър е бил приет за Лятната изложба на 1790, след
проучване само от една година. Той показва първата си маслена живопис през 1796
г., Рибари на море и след това излага
свои произведения в Академията почти всяка година до края на живота си .
Въпреки че е известен предимно с маслата си, Търнър е също един
от най-великите майстори на британската акварелна пейзажна живопис. Още по-известен
е и като „художникът на светлината”. Една от най-известните му картини с
маслени бои е Сражението на Темерер,
рисувано през 1838 г., която може да се види и днес в Националната художествена
галерия в Лондон.
Търнър пътува много из Европа, като започва с Франция и Швейцария през 1802 г., и остава да учи в Лувър през същата година. Посещава няколко пъти Венеция. В Лайм Реджис, в Дорсет, Англия, той рисува една бурна сцена (сега в музея на Синсинати Арт).
Търнър пътува много из Европа, като започва с Франция и Швейцария през 1802 г., и остава да учи в Лувър през същата година. Посещава няколко пъти Венеция. В Лайм Реджис, в Дорсет, Англия, той рисува една бурна сцена (сега в музея на Синсинати Арт).
Важна подкрепа за него е приятелството му с Уолтър Рамзден Фоукс от Фарнли Хол, близо до Отли в Йоркшир, който станал близък приятел на
художника. Двадесет и две годишният Търнър за първи път посещава Отли през 1797,
когато му е поръчано да нарисува серия от акварели на района. Той бил толкова
привлечен от Отли и околното пространство, че отново се връща там от време на
време. Говорело се, че платното, Ханибал
преминава Алпите е вдъхновено от една буря именно над Шевин Отли, видяна от
Търнър по време на престоя му във Фарнли Хол.
Търнър също е чест гост на Джордж О’Брайън Уиндам, трети граф Егремонт в Петуърт
Хаус в Западен Съсекс и рисува сцени от къщата и самата провинция Съсекс,
включително и канала Чичестър, финансиран от Егремонт. Прави впечатление, че Петуърт
Хаус присъства в доста негови картини.
С годините, Търнър става по-ексцентричен. Има само няколко
близки приятели с изключение на баща си, който е живее с него в продължение на
тридесет години и в крайна сметка работи като негов асистент в студиото му. Смъртта
на баща му през 1829 г. има огромен ефект върху него. След това трагично за
художника събитие той е е става обект на временни пристъпи на депресия. Никога не се е женил,
въпреки че има две дъщери от Сара Денби, едната родена през 1801 г., а другата
през 1811.
Умира в дома на любовницата си София Каролин Бут в Чейн Уок,
Челси на 19 декември, 1851. Говори се, че последните му думи били: „Слънцето е
Бог...” преди да склопи очи завинаги. По негова молба бил погребан в
катедралата Сейнт Пол, където останките му лежат до тези на сър Джошуа Рейнолдс.
Последната му изложба в Кралската академия е била през 1850 година.
Архитектът Филип Хардуик (1792-1870), който е бил приятел на
Търнър и също син на учителя на художника, Томас Хардуик, бил един от лицата,
уреждащи погребението. Той пише на тези, които познавали лично Търнър в момента
на неговата смърт: „С прискърбие трябва да ви информирам, че ние го загубихме”.
Талантът на Търнър бил признат още в началото на кариерата му.
Финансовата независимост позволявала да търси иновации; зрелите му работи се
характеризират с хроматична палитра и прилага широко атмосферни разливания на
боята. Според Дейвид Пайпър „Илюстрирана история на изкуството” по-късните му произведения
са били определяни като „фантастически пъзели.” Въпреки това, Търнър е
всепризнат художествен гений: „Отмерено и точно определяне на настроенията
на природата” – това са словата на влиятелния английски изкуствовед Джон Ръскин, дефиниращи Търнър като живописец.
Подходящи обекти за въображението си Търнър намира в темите засягащи
потънали кораби, пожари, естествени катастрофи и природни явления, като
слънчевата светлина, буря, дъжд и мъгла. Очарован е и от мощта на морето.
В по-късните си години, когато използва предимно масло се обръща
към пресъздаването на почти чистата светлина чрез използване на блестящ цвят.
Интензивността на цвета и интереса към мимолетната светлина не само поставя
работата на Търнър в авангарда на английската живопис, но по-късно, упражнява
солидно влияние и върху импресионистите, особено върху Клод Моне, който внимателно изследвал неговите техники.
През 2005 г. картината на Търнър Сражаващия се Темерер бе определена за „най-великата картина”
създавана някога във Великобритания след обществено допитване, организирано от
Би Би Си.
![]() |
Сражаващия се Темерер |
През април 2006 г., Кристис
в Ню Йорк продадоха на търг Giudecca, La
Donna Della Salute и San Giorgio, картини от венецианския му период, изложени
в Кралската академия през 1841 г., за 35,8 милиона щатски долара, поставяйки
нов рекорд в продажбите на негово творчество .
Търнър оставя едно малко състояние, с което се е надявал да
бъдат подпомагани закъсали художници. Но част от парите отива в Кралската
академия на изкуствата, която не и досега не го използва за тази цел, въпреки
че от време на време награждава студенти с така наречения Търнъров медал.
Собствената си колекция от готови картини той завещава на
британските народи, като силно се е надявал, че ще бъде построена специална
галерия, за да ги приюти. Това не се случва, защото чиновниците не са могли да
се споразумеят за мястото?!
Вместо това двадесет и две години след смъртта му, британският
парламент гласува закон, с който позволява произведенията му да бъдат давани на
заем на музеи извън Лондон, и така започва един процес на разпиляване на картините,
които Търнър държал задължително да присъстват в една експозиция. През 1910 г.
основната част от наследството му, което включвало недовършени картини и рисунки,
е подслонено в специално крило, посветено на художника в галерията Тейт.
Първият американец купил
картина на Търнър бил Джеймз Ленъкс от Ню Йорк.
През 1974 г. музеят
Търнър е основан в САЩ от Дъглас Монтроуз Граем, за да приюти колекцията му от
картини на художника.
A престижната годишна
награда за изкуство, Търнър, създадена през 1984 г., става все по-спорна, тъй
като напоследък подпомага развитието на творчество, която няма видима връзка с
това на художника.
Няма коментари:
Публикуване на коментар