"Маймуната не се интересува от Браунови частици, златни звезди, олимпийски медали или докторати по философия. За човека тези неща са по-ценни от цял един кораб, натоварен с банани. Това ни прави доста тъпи по маймунските стандарти."

Чарлз Уайтхед

понеделник, 18 октомври 2010 г.

ОЩЕ НЕЩО ЗА АРТ-ЦЕНИТЕ И... ЦЕНИТЕЛИТЕ

 
Почти всички художници, с които съм разговарял очевидно срещат сериозни затруднения при оценката на собствената си работа. Вглъбени в творческия процес вероятно на тях не им остава време за маркетингово проучване, сравняване на цени, търсене на отворени ниши и т.н. Да не говорим за липсата на агресивна реклама, която не е по джоба на всеки начинаещ артист. Това все пак си е работа на артдилърите, агентите и галеристите. Ами ако все още не си достигнал това ниво? Ако трябва да се оправяш сам в съвременната джунгла на стоково-паричните отношения?

Основните проблеми не са тайна за никого: ако повишиш неимоверно цената на работата си рискуваш тя да стане неизменна част от интериора в ателието ти, а ако тя е по-ниска от реалната не само няма да можеш да възстановиш вложените консумативи и средства, но и никой няма да те вземе насериозно.

И така, какво съветват някои от най-преуспелите имена в бизнеса с предмети на изкуството:

1. Суров за възприемане, но верен е фактът, че все още на първо място са картините, изпълнени с масло и че те държат най-високите цени. Ако не можете да живеете с това се преквалифицирайте и преминете и вие на масло.

2. Старайте се да не оценявате нещата си много ниско. Ако вие самите не ги цените как може да очаквате някой друг да направи това?

3. Продавайте само най-хубавите си неща. Първоначално, защото това ще укрепи репутацията ви, а впоследствие, за да я доизгради и поддържа.

4. Ако мислите да включите определена картина в изложбата си само защото тя е една от най-добрите ви неща, но всъщност не искате да я продавате, не се изкушавайте да я обявите с висока цена с надеждата, че няма да се купи. Ами ако това се случи?


5. Рисковано е да намалявате чувствително цената, обявена в галерията при евентуална по-късна частна продажба. Така рискувате да охладнеят отношенията ви с галериста, който първи е представил вашата творба.

На всички художници им е ясно, че някои неща се продават по-добре от други. Какво всъщност искате да рисувате и дали трябва да създавате нещо специфично за пазара, са двата парливи въпроса. Само вие можете да решите дали ще рисувате с перспективата да продавате все повече и повече неща или да се фокусирате върху теми, които наистина ви вълнуват. Разбира се, ако вашите лични предпочитания и вкус се препокриват с тези на пазара, то вие безусловно ще чувствате един приятен комфорт.


Ето и задължителните „Десет Божи заповеди на Робърт Ген”, указващи подробно как един автор би трябвало да оценява собствените си произведения:


*Трябва да започнеш евтино.
*Трябва да обявиш цените си.
*Трябва редовно да повишаваш цените си по малко (на година).
*Не трябва да сваляш цените си.
*Не трябва да имаш една цена за Джон и друга за Питър.
*Не трябва да оценяваш нещата си по вложения талант, труд или време, а само по... формат.
*Не трябва лесно да отстъпваш от цените си.
*Трябва да контролираш агентите и дилърите си.
*Трябва да правиш сделки с хора, които те уважават.
*След като преминеш всичко това, най-накрая трябва да започнеш да се продаваш скъпо.


1. Изследвайте пазара, за да разберете какви са цените на другите художници във вашия регион. Естествено цените в по-големите градове като Ню Йорк или Лондон ще бъдат съответно високи. Определете непременно вашата цена за местния пазар. 


2. Не забравяйте, че цената в галерията не е това, което художникът всъщност получава! Обикновено галерията има висока комисионна. Проверете доколко тя е оправдана – дали се правят нужните реклами в медиите, промоции и т.н. Приблизително трябва да сте наясно с нивото на подобни разходи от страна на галериста.


3. Пресметнете времето, което сте прекарали в работа. Прибавете материалите като платно, бои и четки Не забравяйте и общите разходи като ток, наем на студиото или модел.


4. Записвайте си колко часа е отнело да се създаде живопис или на каквото и да е – времето също струва пари. ( Макар първоначално може да не получите много за него.)


5. Добавете нещо заради вашия опит и авторитет. Ако сте отскоро в бизнеса естествено не можете да очаквате да печелите толкова, колкото художник с установена репутация.


6. Ако харчите пари за организиране на самостоятелна изложба или за „Ден на откритото студио” прибавете процентно и тези пари в цената.


7. Вижте окончателната си цена и да я сравнете отново с местните. Реалистична ли е за пазара и вашата репутация? (Не забравяйте, че винаги можете да увеличите цените следващия път.)


Според анкета на авторитетното издание Art Business Today в топ 10 на най-продаваните теми за картини на Британските острови са:

1. Традиционни пейзажи.
2. Местни гледки.
3. Модерни или полуабстрактни пейзажи.
4. Абстракции.
5. Кучета.
6. Фигури (с изключение на голи тела).
7. Морски пейзажи, пристанища и плажни сцени.
8. Дива природа.
9. Импресионистични пейзажи.
10. Голо тяло.

Сега, като видяхте това няма ли да поискате да рисувате пейзажи, или сладки кученца? (Аз лично бях очарован да разбера, че полуабстрактните пейзажи са в списъка, а те са ми едни от любимите.)

Изследването също така е проучило кои са най-добре продаваните медии. Аз лично не съм много изненадан, че се продават повече принтове, отколкото оригинални картини, тъй като, те са по-евтини, а цената е основен фактор за много хора. (Но трябва все пак да се отбележи, че става дума за лимитирана серия принтове, когато всеки един от определен брой отпечатъци има свой уникален номер, а не е „отворено” издание, където липсва номериране и във всеки момент могат да се напечатат нови бройки.)

1 Лимитирано издание на офсетен литопечат.
2 Лимитирано издание на giclée отпечатъци.
3 Отворено издание на литопечат.
4 Маслена и акрилна живопис.
5 Акварели.
6 Първите от 6 оригинални отпечатъци (офорти, гравюри).
7 Отворено издание на giclée отпечатъци.

Интересно е да сравните списъка на първите 10 най-добре продавани, починали художници в момента. В престижната горна част на списъка, както виждате, е Л. С. Лоури, чиито творби лично аз не бих определил като „традиционен пейзаж”, а повече като „местни изгледи”.

1. Лоуренс С.Лоури.
2. Клод Моне.
3. Алан Ингам.
4. Ръсел Флинт.
5. Джон Милър.
6. Марк Ротко.
7. Ван Гог.
8. ПаблоПикасо.
9. Густав Климт.
10. Анри Матис.

Горното изследване е проведено от Art Business Today от името на Гилдията за търговия на изящно изкуство във Великобритания. Повече от 800 галерии в Обединеното кралство били поканени да направят извадки от собствените си списъци за най-добре продаваните картини (ограничени и отворени издания) 2003.

(Из „Откровенията на артиста” - серия интервюта на Йохан Кеслер)




Няма коментари:

Публикуване на коментар