"Маймуната не се интересува от Браунови частици, златни звезди, олимпийски медали или докторати по философия. За човека тези неща са по-ценни от цял един кораб, натоварен с банани. Това ни прави доста тъпи по маймунските стандарти."

Чарлз Уайтхед

петък, 1 октомври 2010 г.

ЗЕЛЕНАТА КЪЩА



Триизмерен модел на 
"Зелената къща"
Няма да е нещо ново, но е хубаво все пак да напомним на читателя, че противно на наблюдаваните мегаломански строителни безумия, които можем да срещнем буквално на всяка крачка в България, водещите европейски дизайнерски фирми се ориентират все повече и повече към изчистената линия и нестандартните решения, свързани с екологията и защитата на заобикалящата ни природа. Всички сме свидетели как днес изключително много нарасна ролята и на възобновяемите енергийни източници, ефективните изолации и всички останали технологични "магически" материали или "вълшебни" уреди. Всичко това се случи и продължава да се случва под знака на новото мото, призоваващо към ограничаване на излишните разходи, към запазване и възстановяване на околната среда, превърнало се напоследък и в символ на модерния начин на живот. Основната тенденция в развитието на дизайна продължава определено да клони към все по-пестеливото използване на финансови средства, за сметка на не толкова скъпи, но суперефективни модерни технологии и нестандартни решения. Именно те напоследък оформят новата визия на съвременния европейски външен и вътрешен архитектурен дизайн. Така дори обикновеното жилище може да се превърне в оригинално без да е умопомрачително скъпо или претенциозно, вписвайки се идеално в околната среда.




Екстериорен изглед
В контекста на непрестанното търсене на нови изразни средства и форми е и екологичният модел, наречен от създателите си Зелената къща. Сравнително неотдавна тя бе демонстрирана в рамките на изложението Жилището във времето. На  авторитетния форум, в легендарния италиански град Верона  нестандартният дом съвсем заслужено фокусира вниманието на претенциозната публика. Учудващо, но авторите на проекта си бяха поставили на пръв поглед невъзможната  задача да вдъхнат нов живот, елегантност и уют в един толкова ординерен и скучен предмет като контейнера, използвайки го смело за основна модулна единица в семплата композиция на една любопитна и определено вълнуваща архитектурна структура. Всеки може да каже, че идеята не е нова и ще бъде напълно... прав, но и никой не би отрекъл с лека ръка предимствата и достойнствата на тази подчертано съвременна реализация от екипа на студио Астори де Понти.



Интериорна част от проекта



Според думите на самите автори - архитектите Антония Астори, Никола де Понти и Естер Пирота Зелената къща може да бъде обяснена донякъде по следния начин:


„Проектът се случва благодарение на срещата между идеи и мечти. Мечтите да спасим живота около нас, да насочим вниманието към значението и полезността на същият този контейнер, възприеман обикновено като изоставен и ненужен обект, и идеята да се експериментира в търсенето на определени форми за обединение в жилището, стартирайки от един типично индустриален модул. Фокусът на проекта е насочен предимно към жизнения цикъл на контейнера, към балансиращото желание да не го лиши от значение и същевременно да запази излъчването на характерния промишлен дизайн. В този смисъл Зелената къща е постижение, което представя на панаира възможността за утвърждаване на този начин на работа в развитие, като закономерен резултат от  амбициозен проект с широк обсег на влияние, който цели да направи спомената по-горе среща реалност.”

От наша страна бихме добавили, че възможността за безпроблемно транспортиране, контрастът между полирани и неполирани повърхности, между домашен интериор и жизнен, естествено корозирал екстериор е не само успял експресивен експеримент, но и сериозна възможност да се изведат на преден план латентните предимства на тези модулни елементи, както и тяхната способност да оформят наистина  необикновено, но безспорно много функционално пространство. Сполучливият опит на италианския дизайнерски екип несъмнено дава своя малък, но полезен принос, придавайки на неизползваемия на пръв поглед за други цели контейнер характерното достойнство на човешко жилище, което вече не може да се определя еднозначно нито като ефимерно, нито като ултра  алтернативно.

(По материали от чуждия печат)



Няма коментари:

Публикуване на коментар