2 - Хиперреализмът
В края на първата част споменахме, че много от съвременните фотореалистични произведения се определят напоследък от специалистите като хиперреализъм. Новата авангардна школа в изобразителното изкуство се оформя по естествен път като едно своеобразно продължение на фотореализма. И това не е случайно. Двата стила са свързани с пъпната връв на една ярко изразена наследственост и безспорно използват еднакви методи в процеса на творчество. Затова и най-краткото определение дефинира хиперреализма като „жанр на живописта и скулптурата, приличащ на съвременна снимка с висока резолюция”. И все пак е любопитно да проследим как терминът продължава да се прилага свободно по отношение на новия стил, появил се почти едновременно в Съединените щати и Европа в зората на последния милениум. Оказва се, че въпреки безспорната му популярност не всеки е наясно с истинската му етимология...
Принципно за негов „кръстник” и до днес се счита брюкселския търговец на картини Изи Брашо. Той първи въвежда в експлоатация френската дума hyperrealisme. Използва я твърде находчиво в каталога си, за да озаглави една от първите типични експозиции на фотореалисти. Събитието има огромен успех и привлича вниманието на брюкселската публика още през далечната 1973 година. Историческата за Европа авангардна изложба, състояла се в частната галерия на Брашо е доминирана от такива „колоси” в жанра като познатите американци Ралф Гоуингс, Чък Клоуз, Дон Еди, Робърт Бехтле и Ричард Маклийн, обединени на този конкретен форум със стойностните и водещи европейски автори – Гноли, Рихтер, Клафек и Делкол. От този момент нататък, макар и това да важи предимно за Европа, терминът хиперреализъм започва да се прилага съвсем свободно, за да характеризира новите творци, облъчени неспасяемо от слънцето на фотореализма.
Няма спор, че настъпващия в началото на 21 век хиперреализъм изповядва естетическите принципи на предходния фотореализъм. Американският художник Денис Питърсън и отцепилата се впоследствие група негови съмишленици сами се определят като хиперреалисти и така оформят новия клон на фотореализма. Един от известните критици Греъм Томпсън ни обяснява значението на новата терминология, като пише буквално следното:
Автор: Рон Мюек |
"Една демонстрация на начина, по който фотографията бе присъединена към света на изкуството е успехът на фотореалистите, рисували живопис през късните години на 1960 и началото на 1970. Тя се нарича още суперреализъм или хиперреализъм, и художници като Ричард Естес, Денис Питърсън, Одри Флак, и Чък Клоуз често работят със снимки, за да създадат картина, която да изглежда като фотография."
Трябва непременно да споменем, че хиперреализмът се различава от буквалното и прозаично отношение към сюжета от страна на авторите на традиционни фотореалистични картини в края на 20 век. Наистина хиперреалистите – художници и скулптори също използват фотографиите като компетентен източник на данни, но те създават едно много по-детайлно, по-дефинирано изображение. Използвайки тази философия в подхода си, те са много по-прецизни, по-подробни и освен това в произведенията им витае една допълнителна атмосфера, усещана от зрителя като нов, особен вид емоционален разказ. Никога не трябва да забравяме, че фотореалистичният стил все пак е роден от поп-арта. Това закономерно го кара много често да поставя ударенията си върху по-злободневни, шаблонни и понякога доста скучни сюжети и изображения. И докато неговите представители се придържат стриктно към чистата имитация на фотографираните обекти и обикновено са склонни да се абстрахират от възможностите за разширяване влиянието на образа, както и от претоварването му с излишни според тях конотации, хиперреалистите не пропускат да обърнат внимание на човешките чувства. Също така, те се опитват да определят политическите стойности, да „разказват” неща, които невинаги присъстват визуално във фотографията, ползвана като основен източник за информация. Според усещането си и собствената си фантазия те понякога чувствително променят оригиналната композиция и сценография.
Автор: Берт Монрой |
Формулираната есенция на хиперреализма присъства във философията на Жан Бодрияр и е пестеливо синтезирана в следния цитат: „симулация на нещо, което никога не е съществувало”. Така чрез убедителна илюзия хиперреалистите създават фалшива реалност, която се основава на удивително сполучливата симулация на последната чрез... цифровата фотография. Ура за Фотошоп! Тунингованите образи, така наречените „рендери”, намериха широко приложение във всички области видове и подвидове на съвременния графичен дизайн и вече могат да се срещнат навсякъде. Подобно на тях хиперреалистичните картини и скулптури те са краен резултат на изключително качествени изображения с висока резолюция, произведени от цифрови фотоапарати, наблюдавани на модерни ЛСД монитори. Тъй както фотореализмът е използвал навремето аналоговата фотография като пример за подражание, хиперреализмът на свой ред борави с последните постижения на дигиталната медия, за да създаде нови усещания за реалност. Затова съвременните хиперреалистични картини и скулптури, предизвикват у зрителя преди всичко илюзията и чувството за манипулирани снимки с висока резолюция.
Автор: Рон Мюек |
Автор: Рон Мюек |
Автор: Берт Монрой |
Жоро Нончев
Няма коментари:
Публикуване на коментар