"Маймуната не се интересува от Браунови частици, златни звезди, олимпийски медали или докторати по философия. За човека тези неща са по-ценни от цял един кораб, натоварен с банани. Това ни прави доста тъпи по маймунските стандарти."

Чарлз Уайтхед

вторник, 12 октомври 2010 г.

ИКЕА – ШВЕДСКАТА ЛЕГЕНДА

Спомням си за едно пътуване в Румъния с клиенти, които искаха вътрешното оформление на магазините им да напомня за съвременния дизайн, видян от тях в наскоро построените румънски молове. Идеята бе да видим новите търговски центрове и на тази база да обсъдим възможностите и дизайна на бъдещата ни съвместна работа. Тогава в България тепърва завършваше строителството на първите подобни сгради-острови сред морето от различни по стил и предназначение постройки в по-големите градове. Впечатлени от видяното при предишното си посещение, моите клиенти искаха да създадат верига от магазини с подобно „модерно” оформление.


Началото
Румънците чувствително ни бяха изпреварили в това отношение и когато пристигнахме в Букурещ за първи път видях в страна подобна на нашата такова разгърнато строителство на концентрирани на едно място множество търговски обекти. Въпросните площи се намираха в покрайнините на големия град, снабдени с обширни паркинги и сгради, които улесняваха многобройните търговци и техните още по-многобройни клиенти с простотата и ефективността архитектурните решения. Пред очите ни се беше разпрострял един наистина търговски град с много добра инфраструктура, където всичко от шоурума до логистиката бе решено по един наистина перфектен начин. Спомням си, че след като свършихме заплануваната работа решихме да посетим сградата на ИКЕА, която се намираше в непосредствена близост до внушителния Carrefour.


Шампионите в мебелните продажби

За първи път влизах в обект на световно известната верига и бях много впечатлен. Разположението на експозициите бе много удобно за разглеждане. Предлаганите неща от мебелите до обикновените прибори и съдове за хранене не само изглеждаха, но и бяха доста добре изработени. Голяма част от продукцията бе конструирана на модулен принцип, който дава една желана от дизайнера свобода при конкретното оформление и декорация. Не бяха забравени и най-малките необходими подробности и аксесоари при обзавеждането на съвременния дом. Присъстваха и легендарните мебели от многослоен шперплат – запазената марка на фирмата. Продукцията бе пакетирана по максимално удобен начин за транспортиране. Упътванията за сглобяване са точни и работата спокойно може да бъде извършено дори и от неспециалисти, непритежаващи скъпи инструменти.

На излизане видях наши съграждани от София и се заприказвахме. Оказа се, че когато научили за откриването на ИКЕА в съседната ни страна четири семейства се организирали, наели общ транспорт и сега са дошли да си приберат покупките, избрани предварително по каталог. Общите разходи по внушителния камион били напълно приемливи, а отношението цена – качество на закупените мебели не се нуждаело от коментар. Доволни те си тръгнаха за България, а аз останах се чудя, колко предприемчиви понякога са доста от нашите сънародници.

Вътрешно оформление на ИКЕА


Всички тези спомени нахлуха в мислите ми още в мига след като прочетох в българската преса, че най-накрая фирмата се е престрашила да открие търговски обект и в България. Според информациите това щяло да стане през 2011 г, а първият магазин ще бъде построен на кръстовището в София, на околовръстния път и Бистришко шосе.

Компанията-носител, която въвежда световната фирма у нас е Хаус Маркет България. Тя е собственост на гръцката Fourlis Group, която притежава франчайзинговите права да управлява шведската верига за мебели и обзавеждане в страната. Теренът, на който ще бъде построен първият магазин е около 60 дка. Земята е купена за около 13.2 млн. евро. Търговската площ на магазина ще е близо 29 хил. кв. м, към него ще има паркинг на две нива - подземно и външно за около 1500 автомобила. Въпросът е твърде актуален, тъй като почти ежедневно автомобилите с български номера на паркинга на магазина на IKEA в Солун или Букурещ преди да ни удари кризата бяха около 35%.

Първоначалните планове да бъдат изградени едновременно два обекта в страната се провалят. Варна и Бургас засега остават без магазин всички ресурси са насочени към софийския.

Сега

Макар и с леко закъснение  влизането на IKEA в България неминуемо ще повлияе сериозно на търговията с мебели и домашно обзавеждане. Още преди година финансовият директор на Fourlis Георгиос Алевизос направи изявление, че цените на стоките в българските магазини ще са по-ниски от тези в Гърция, а асортиментът ще е аналогичен. Подобна ценова политика ще направи сериозни размествания в българския мебелен пазар и ще накара доста търговци да преосмислят ненормално високите цифри, нивото на качеството и, да се надяваме, най-вече на присъстващия почти навсякъде кичозен дизайн.

„Нашата цел е да станем най-посещаваният магазин за продажби на дребно в България и това, заедно със силната търговска марка на IKEA да ни доведе до 2.2 млн. посетители до 2015 г.” – това са заложените на първо време параметри от Хаус Маркет ".

Жоро Нончев

Няма коментари:

Публикуване на коментар